nieuws

Betaalbare producten met kwaliteit

Een ander onderwerp in de marketingmix gaat over het product. Nu is het vanzelfsprekend dat er een product moet zijn. Als bedrijf moet je echter wel de keuze maken welke kwaliteit je wilt aanbieden. Het is natuurlijk volstrekt helder dat de kwaliteit niet slecht mag zijn. Mensen die eenmaal teleurgesteld zijn in een bepaald product in een winkel, komen daar waarschijnlijk niet snel weer terug. Aan de andere kant lokken tevreden klanten juist weer andere klanten naar de winkel door mond op mond reclame. Binnen het sociale netwerk van de klant wordt er op die manier gratis reclame gemaakt.

Betaalbaarheid

Aan de andere kant kan een focus op kwaliteit ook ten koste gaan van de betaalbaarheid. Als je als bedrijf de beste producten wilt aanbieden van de beste ontwerpers dan hangt daar een fors prijskaartje aan. Daarom moet je als bedrijf een keuze maken. Ga je voor kwaliteit en kies je voor een smalle markt, met weinig klanten die dat kunnen betalen of ga je voor een lage prijs.

Design

Het is natuurlijk niet zo zwart wit als het nu wordt gesteld. Je begrijpt dat er tussen deze uitersten ook andere keuze te maken zijn. H&M schrijft in haar jaarverslag dat ze als business concept hebben dat ze mode en kwaliteit willen bieden voor de beste prijs. Ze vinden dat kwaliteit belangrijk is en dat er ook aandacht moet zijn voor het design.

Diversificatie

H&M biedt natuurlijk meer aan dan één soort product. Het is voor een grote winkel als H&M belangrijk om een heel divers assortiment aan te bieden en klanten daarvan op de hoogte te stellen, zoals via banners met de tekst shop bij H&M met de korting. Zo heeft de H&M bovenkleding, sportkleding, ondergoed, schoenen, accessoires en cosmetica en een serie H&M home voor textiel in huis.